Adviezen en procedures voor tandartsen

Sciensano

Nederland

De situatie in Nederland is zéér gelijklopend, we ontvingen hun update van 30 oktober 2020. We raden aan om deze hier te raadplegen.

Advies van de Raad voor de Tandheelkunde

Hoge Gezondheidsraad

Griepvaccin: mededeling van FAGG

Tandheelkundige verzorging tijdens Covid-19-crisis

Mondzorg blijft toegelaten

Net als voor de andere medische contactberoepen komt er geen tweede lockdown, de tandheelkundigen kunnen aan het werk blijven. Het Ministerieel Besluit dat de uitvoering van de maatregelen bevestigt is nu ook verschenen en in de pers lezen onze patiënten dat ze de tandarts kunnen blijven bezoeken. Vanuit VVT hebben we het nodige lobbywerk gedaan bij de verschillende instanties om dit mogelijk te maken: mondzorg is een essentieel onderdeel van de gezondheidszorg en nog meer zorgachterstand zou heel wat schade berokkenen.

Concrete tips bij hervatting mondzorg

VVT heeft concrete tips bij de hervatting van de Mondzorg opgesteld. 

Vaccinatie tandartsen: nog even geduld

De start van het nieuwe jaar brengt ook de langverwachte vaccinatierondes met zich mee. VVT is nog steeds druk in de weer om de tandartsen zo snel mogelijk de kans te geven voor vaccinatie.

Voorlopig is er nog geen exacte datum gekend voor de tandartsen. De bewoners en het personeel van de rustoorden ontvangen als eerste het coronavaccin, daarna volgen de ziekenhuizen. Nadien is het de beurt aan de tandartsen. Uiteraard brengen wij u op de hoogte van zodra dat het geval is.

Wet delegatie verpleegkundige handelingen

FOD Volksgezondheid vraagt mee te delen dat in het Staatsblad van 6 november 2020 een tijdelijke aanpassing van ‘de wet verpleegkundige activiteiten’ verscheen. Hierdoor zouden o.a. tandartsen eventueel in aanmerking kunnen komen om sommige verpleegkundige handelingen uit te voeren als redmiddel bij gebrek aan verpleegkundigen. U kan de tekst hier lezen. 

Richtlijnen m.b.t. de quarantaine

Op onze vraag naar duidelijkheid over de quarantainemaatregel voor tandartsen ontvingen wij deze update van de Risk Management Group.

Als algemene regel geldt dat gezondheidszorgmedewerkers met indicatie voor quarantaine of isolatie nooit mogen werken. Het volgen van deze regel is cruciaal in de strijd tegen COVID-19, zowel naar infectiecontrole toe als naar het welzijn van onze zorgverleners.

Sciensano definieert als:

Hoogrisicocontacten (nauwe contacten):

  • Een persoon met een cumulatief contact van minstens 15 minuten binnen een afstand van <1,5 m (“face to face”), bijvoorbeeld in een gesprek, zonder correct gebruik van een mondmasker (neus en mond volledig bedekkend) door één van beide personen. Dit omvat, onder andere, huisgenoten, kinderen van dezelfde groep in een residentiële collectiviteit, vrienden met wie men een maaltijd deelde en eventueel naaste buren op het werk.
  • Een persoon die direct fysiek contact heeft gehad met een Covid-19 patiënt.
  • Een persoon die in direct contact is geweest met excreties of lichaamsvloeistoffen van een Covid-19 patiënt, zoals tijdens het zoenen en mond-op-mond beademing, of contact met braaksel, stoelgang, slijmen, enz.
  • Een persoon die door de “Coronalert” applicatie werd geïdentificeerd als een nauw contact.
  • Een persoon die meer dan 15 minuten samen met een Covid-19 patiënt heeft gereisd, in eender welk transportmiddel, zittend binnen twee zitplaatsen (in eender welke richting) van de patiënt. In een vliegtuig ook bemanningsleden die dienst doen in de sectie van het vliegtuig waar het geval zat. Indien de ernst van de symptomen of de verplaatsing van de patiënt in het vliegtuig wijst op een mogelijk grotere blootstelling, kunnen passagiers die in hetzelfde compartiment zaten of alle passagiers in het vliegtuig worden beschouwd als hoogrisicocontacten (beoordeling door de dienst Infectieziektenbestrijding).

Laagrisicocontacten:

  • Een persoon die meer dan 15 minuten contact heeft gehad met een Covid-19 patiënt op een afstand van <1,5 m (“face to face”), maar waarbij beiden adequaat een mondmasker hebben gebruikt (neus en mond bedekt).
  • Een persoon die minder dan 15 minuten contact heeft gehad met een Covid-19 patiënt op een afstand van <1,5 m (“face to face”).
  • Een persoon die zich meer dan 15 minuten in dezelfde kamer/gesloten omgeving bevond met een Covid-19 patiënt, maar waarbij een afstand van >1,5 m gerespecteerd werd. Dit omvat, onder andere, mensen die in dezelfde ruimte werken, of samen zaten in een wachtkamer.

Advies ontsmetten van prothetisch werk

VVT krijgt vanwege de collegae en dentaaltechnische bedrijven vragen over het desinfecteren van prothetisch werk zodra dit weer zal toegelaten zijn. Daarvoor blijven de richtlijnen gegeven in de HGR 8363 van toepassing.

Hygiëne bij aflevering afdrukken

De Unie van Dentaaltechnische bedrijven meldt dat regelmatig nog afdrukken worden aangeleverd die absoluut niet voldoen aan de noodzakelijke hygiëne.

Ter bescherming van de volksgezondheid in het algemeen en om kwaliteitswerk te kunnen blijven afleveren moet nu nog meer dan ooit gewaakt worden over een zo strikt mogelijke hygiëne.

De noodzakelijke maatregelen voor het reinigen en ontsmetten van afdrukken staan beschreven in het Hygiëneprotocol van de Hoge Gezondheidsraad van 4 mei 2011, de hygiënemaatregelen voor afdrukken vindt u hier.

Contact tracing

Bij personen die Covid-19 positief getest worden zal een tracing uitgevoerd worden. De laatste personencontacten tot 4 dagen voor de test zullen nagegaan worden. Als daarbij een tandartsbezoek vermeld wordt zal de betrokken collega gecontacteerd worden.

Covid-19 testen

Donderdag 29 oktober werd in de Federale Commissie Volksgezondheid een wetsvoorstel goedgekeurd waarbij o.a de tandartsen opgenomen zijn in de lijst van testafnemers. Het kabinet Vandenbroucke bereidt de publicatie voor. We denken dat momenteel weinig collegae nu nog geneigd zijn om in testcentra te gaan werken gezien de grote zorgachterstand. Het zou wel goed zijn om de eigen patiënten te kunnen testen. Hopelijk komt er geen noodtoestand met opvorderingen.

Wij houden u op de hoogte van zodra de toepassingsmodaliteiten, opleidingsmodaliteiten en vergoedingen beschikbaar zijn.

Berichten voor de patiënt

Mededeling aan de bevolking

Wachtdienst Algemeen Tandarts heeft op 22 oktober 2020 een mededeling naar de bevolking verspreid waarin de teleconsultatie met triage en de beperking van de behandelingen gecommuniceerd worden.

Deze kan u hier raadplegen.

E-mails voor de patiënt

  1. Afspraak wordt geannuleerd
  2. Afspraak zal misschien doorgaan
  3. Praktijk wordt gesloten voor nog niet gemaakte afspraken
  4. Anamnesedocument
  5. Patiënt biedt zich aan in de praktijk voor urgente zorgen

Covid-19 affiches

VVT heeft verschillende affiches opgesteld:

  • handige tips voor de patiënt om uit te hangen in de praktijk. 
  • een affiche om je patiënt te verzekeren dat je het Covid-19 protocol volgt.

FVB stelde een affiche die de patiënt informeert over contact tracing in geval van een besmetting met Covid-19.

Veilig bij de tandarts

Tandheelkundige zorg uitstellen? Niet nodig! Ook in coronatijden kunnen patiënten met een gerust hart bij hun tandarts terecht in een veilige omgeving. Dat is de krachtige boodschap van deze nieuwe communicatiecampagne van het Vlaams Patiëntenplatform.

Download hier de affiche.

Beschermend materiaal

Strategische stock beschermend materiaal

De overheid heeft in de voorbije maanden twee bedelingen van persoonlijke beschermingsmaterialen (PBM) voor tandartsen georganiseerd via de provincies of lokale besturen.
De eerste bedeling (100 chirurgische maskers en 40 FFP2-maskers) was bedoeld om tekorten op te vangen. De tweede bedeling is het begin van de aanleg van een strategische stock.

FOD Volksgezondheid zal aan alle zorgverleners een strategische stock bezorgen van beschermingsmaterialen die noodzakelijk zijn om 6 weken hun zorgverlening te kunnen verzekeren. De individuele zorgverlener zal naderhand zelf zijn strategische stock moeten op peil houden. 
Klik hier voor alle informatie over de verdeling van de strategische stock FFP2-maskers.

Voorschrijven

Voorschrijvers mogen de RID-code van het elektronisch voorschrift aan de patiënt bezorgen

Gedurende de periode van de crisis door COVID-19 is het voor de voorschrijvers mogelijk om de RID-code van het elektronisch voorschrift (en de bijbehorende letters en cijfers die automatisch met de barcode zijn gegenereerd) te bezorgen aan de patiënt. Zij doen dat via een andere communicatiemethode (e-mail, telefoon, Skype, enz.). De overdracht van de unieke RID-code (en de automatisch gegenereerde en bijbehorende letters en cijfers) respecteert de bepalingen van de GDPR.

In de apotheek deelt de patiënt de RID-code (of de automatisch gegenereerde en bijbehorende letters en cijfers) mee aan de apotheker, die het geneesmiddel aan de patiënt zal afleveren en het elektronisch voorschrift zal archiveren.

Vragen?

Nomenclatuur

Tarievenkaarten Covid-19 periode

Het RIZIV publiceerde de specifieke maatregelen voor een tijdelijke aanpassing van de nomenclatuur tijdens de Covid-19 crisis.

Download de Covid-19 tarievenkaarten met vermelding van de gewijzigde leeftijdsgrenzen en de maximumtarieven in het praktijkdossier ‘Nomenclatuur en tarieven’.

Patiënten die dit jaar of vorig jaar (2019) een terugbetaling kregen voor tandzorgen, zullen in 2021 recht hebben op de normale terugbetaling voor tandsteenverwijdering en zullen beschouwd worden als in regel met het mondzorgtraject. 

Teleconsult 

Het telefonisch consult voor triage blijft in voege. Neem indien mogelijk voorafgaandelijk aan het tandartsbezoek (telefonisch) contact op met patiënten voor een anamnese met betrekking tot een mogelijke COVID-besmetting. Besteed speciale aandacht aan de meest risicovolle patiënten en er wordt best overwogen om indien mogelijk de behandeling voor hen uit te stellen.
Zorg zeker voor de opvang van de urgente zorg.

Lees hier meer over het teleconsult.

Steunmaatregelen

Covid-19 supplement

Het Verzekeringscomité gaf op maandag 30/11/2020 unaniem akkoord voor de verlenging van de Covid-19 supplementen.
Door de beslissing van het Verzekeringscomité kunnen de tandheelkundigen blijven rekenen op een toeslag van 20 euro per zittijd tussen 1 december 2020 en 30 juni 2021. Deze financiële tussenkomst wordt per zorgverlener maximum 200 maal per kalendermaand uitbetaald. Het aantal contacten zal berekend worden op basis van de datums van de prestaties vermeld op de papieren getuigschriften voor verstrekte hulp of via e-attest/e-fact.

De nieuwe regering wenst de maatregel te evalueren vooraleer een verdere verlenging te financieren.

Zoals in de eerste periode wordt de toeslag niet aan de patiënt aangerekend. 

Betaling Covid-19 supplementen

De supplementen van 20 euro per fysiek ambulant patiëntencontact voor de eerste periode, van 4 mei tot 31 augustus 2020, zullen uitbetaald worden vóór 31 december. De betaling gebeurt in één bedrag op basis van de gegevens van de RIZIV terugbetalingen. De betaling voor de tweede periode aan de tandheelkundigen gebeurt ten laatste op 30 maart 2021. 

Ontvangt u reeds uw accrediterings- of telematicapremie en mogen de Covid-supplementen op dezelfde rekening betaald worden, dan moet u niets doen. Wil u de betaling ontvangen op een andere rekening dan kan dit aangepast worden in ProGezondheid. Hier vindt u de uitleg om deze aanpassing te doen.

BTW-verlaging voor mondmaskers en alcoholgel

De federale ministerraad heeft het 6%-tarief in plaats van het 21%-tarief op de verkoop van mondmaskers en alcoholgel verlengd tot het einde van het jaar.

Verhoogde investeringsaftrek verlengd tot 31 december 2022

Met de Corona-wet III werd het basistarief voor de investeringsaftrek opgetrokken van 8% tot 25% voor investeringen gedaan van 12 maart 2020 tot 31 december 2020.

Deze maatregel wordt nu verlengd voor investeringen gedaan tot 31 december 2022.

Werkonbekwaamheid

Is een beroep op tijdelijke werkloosheid omwille van overmacht mogelijk om medische redenen?

De werknemer die niet kan thuiswerken heeft recht op werkloosheidsuitkeringen in verschillende omstandigheden:

De werknemer: 

  • werd door de overheid in quarantaine geplaatst.
  • werd door de bedrijfsarts naar huis gestuurd omwille van een mogelijke besmetting.
  • kreeg een attest van de huisarts dat hij/zij niet mag werken, bijvoorbeeld omdat er aanwijzingen zijn van een besmetting, of omdat een naast familielid effectief besmet is.
  • kan niet tewerkgesteld worden omdat de werkgever ziek is.

Bij ziekte valt de werknemer terug op de ziekteverzekering.

Nieuwe ondersteuningspremie voor groot omzetverlies

De beperkende maatregelen die opgelegd werden om de verspreiding van het virus tegen te gaan, werken voor veel ondernemingen nog steeds door, waardoor er langdurige impact op de omzet is. VLAIO voorziet nu aanvullend een corona ondersteuningspremie van €2.000.

De aanvraag dient online ingevuld te worden en ingediend uiterlijk op 15 augustus 2020.
Dat doet u hier
Extra info over hoe u deze aanvraag moet invullen, vindt u eveneens op deze pagina.

Corona-compensatiepremie

Vanaf 4 mei tot en met 30 juni tot middernacht kan je als onderneming de corona-compensatiepremie aanvragen bij VLAIO.

Deze eenmalige premie van 3.000 euro gaat naar ondernemingen die niet verplicht werden om te sluiten maar een zware omzetdaling van minstens 60% ten gevolge van de coronamaatregelen hebben geleden.

Voor zelfstandigen in bijberoep bedraagt de premie 1.500 euro. Check alle voorwaarden op vlaio.be/coronacompensatiepremie.

Vraag hier je corona-compensatiepremie aan.

Omdat het niet de bedoeling is enige belasting te heffen op de gewestelijke steunmaatregelen is besloten om elke vorm van financiële steun vanwege de gewesten vrij te stellen van inkomstenbelasting.

Voor de Vlaamse Compensatiepremie van 3.000 euro en de Brusselse van 2.000 euro geldt dus een belastingvrijstelling.

Als de verkrijger een vennootschap is, zullen de ontvangen sommen door de vennootschap als een opbrengst in het resultaat worden opgenomen en de vrijstelling ervan gebeurt door een verhoging van de begintoestand van de reserves.

Als de verkrijger een ondernemer-natuurlijke persoon is, moet hij de vrijgestelde sommen niet in zijn aangifte voor de personenbelasting opnemen.

Tip: KBO-gegevens zoals je adres, contact, benaming, bankrekening … pas je gratis aan in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), via de administratieve vereenvoudigingstool My Enterprise.

Corona-compensatiepremie Brussels Gewest

Van 8 juni tot en met 30 juni 2020 kunnen micro-ondernemingen in het Brussels Gewest een Covid-19 compensatiepremie van 2.000 euro aanvragen.

Deze premie is bedoeld voor bepaalde Brusselse micro-ondernemingen.

  • van maximaal 5 voltijdse equivalenten,
  • die geen enkele andere andere premie hebben aangevraagd, maar
    • die ofwel tijdelijke werkloosheid hebben gekregen voor hun werknemers,
    • ofwel konden genieten van het overbruggingsrecht, volgens de aangegeven voorwaarden
  • Ontdek alle voorwaarden om van de premie te genieten

Om deze premie aan te vragen, moet u ook in orde zijn bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (adressen van uw vestigingseenheden, functies, enz.). U kan dit zelf controleren via de online tool My Enterprise, zodat u de nodige wijzigingen op tijd kan laten doorvoeren.

Het aanvraagformulier voor de premie zal beschikbaar zijn vanaf vandaag 8 juni tot 30 juni 2020. Verschillende documenten zullen moeten toegevoegd worden aan de aanvraag.

Ga hier na of u toegang krijgt tot het aanvraagformulier van de compensatiepremie

Nog vragen?

Stuur een mailtje naar info@1819.brussels of bel het nummer 1819 (9 u. – 17 u.)

Overbruggingsrecht

De regering besliste op 19/03/2020 dat ook de tandartsen recht hebben op een vervangingsinkomen bij onderbreking van de activiteit ten gevolge de coronacrisis, als zij omwille van Covid-19 enkel en alleen urgentiebehandelingen uitvoeren.

De maandelijkse premie bedraagt 1.614,10 euro voor een tandarts met gezinslast. Een tandarts zonder gezinslast krijgt 1.291,69 euro.

Het overbruggingsrecht werd verlengd tot en met 30 juni 2020 voor wie ook in de maand juni zeven opeenvolgende dagen zijn activiteit onderbreekt. 

Deze keer wordt het overbruggingsrecht niet automatisch verlengd. U zal een nieuwe aanvraag moeten indienen via uw sociaal verzekeringsfonds ten laatste op 15 juni 2020. De overbruggingsuitkering voor de maand juni zal worden uitbetaald begin juli 2020.

Op het formulier in de rubriek ‘Reden van gedwongen onderbreking’ vult men volgende melding in: “Als tandarts in hoofdberoep heb ik mijn tandartspraktijk sedert meer dan 7 opeenvolgende kalenderdagen vrijwillig volledig stopgezet voor niet-dringende medische activiteiten. Ik verzorg nog enkel en alleen in dringende medische gevallen, conform de richtlijn FOD Volksgezondheid.”

Op fiscaal vlak: zolang de vergoeding niet hoger is dan de belastbare inkomsten die de voorbije 4 jaren zijn behaald uit de stopgezette activiteit wordt deze beschouwd als een afzonderlijk belastbaar inkomen. Deze worden belast aan 16.5% en niet aan de progressieve tarieven (behalve als deze belasting voordeliger zou zijn). Contacteer best ook je accountant die dit zeker op de voet opvolgt.

Indien een rechtspersoon verantwoordelijk is voor de praktijkvoering zal dit bedrag meestal uitbetaald zijn op de bankrekening van de BV, NV, enz., indien de rechtspersoon de sociale bijdragen betaalt.

Aangezien de uitbetaalde bedragen belastbaar zijn in de personenbelasting, hevelt u best deze bedragen over naar uw privérekening. Zo vermijdt u veel problemen bij latere rectificatie.

Actieve gepensioneerden en tandartsen in bijberoep met een zelfstandig inkomen tussen 6.996 euro en 13.993 euro per jaar hebben toegang tot een gedeeltelijk crisis-overbruggingsrecht.

Meer informatie

Overzicht sociale verzekeringsfondsen

Via onderstaande links kan je de premie aanvragen bij je sociaal verzekeringsfonds.

Tijdelijke werkloosheid personeel

Via UNIZO heeft VVT sterk aangedrongen op versoepeling van de reglementering van het stelsel van tijdelijke werkloosheid. 

  •  Werkgevers die werknemers tijdelijk werkloos moeten stellen, zullen hiervoor beroep kunnen doen op het stelsel van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht. In tegenstelling tot vroegere interpretaties wordt er daarbij geen onderscheid meer gemaakt tussen een volledige en een gedeeltelijke sluiting. Alle aanvragen voor tijdelijke werkloosheid wegens overmacht zullen dus automatisch worden aanvaard. De werkgever moet zijn aanvraag niet meer verantwoorden.
  • Tijdelijke werkloosheid door overmacht kan ook ingeroepen worden in afwachting van de erkenning als onderneming in moeilijkheden. Ondernemingen hebben die erkenning nodig om bedienden wegens economische redenen tijdelijk werkloos te stellen. De erkenning van tijdelijke werkloosheid door overmacht gebeurt binnen de drie à vier dagen.
  • Het toepassingsgebied van de tijdelijke werkloosheid wordt bovendien verder uitgebreid: ook ouders die zich in de onmogelijkheid bevinden om te gaan werken omdat ze op hun kinderen moeten passen en werknemers die preventief thuis moeten blijven (quarantaine) zullen onder de tijdelijke werkloosheid vallen.
  • Deze versoepelde toegang tot de tijdelijke werkloosheid wegens overmacht geldt in principe voor de periode tussen 13 maart tot 30 juni 2020.
  • De aanvraag en aangifteprocedure worden versoepeld. De werkgever zal nog maar één formulier moeten indienen, waarop de gegevens staan die nodig zijn om de uitkering te berekenen en te betalen.
  • De werknemer zal 70% van het gemiddeld geplafonneerd loon (geplafonneerd op 2.754,76 euro) als uitkering ontvangen. Hierop wordt nog bedrijfsvoorheffing ingehouden van 26,75%. Bedoeling is om het inkomensverlies voor de getroffen werknemers te beperken.
  • De RVA zal daar bovenop de tijdelijke werkloosheidsuitkering een complement van 5,63 euro per dag betalen.
  • De dagen tijdelijke werkloosheid worden gelijkgesteld met arbeidsdagen voor de jaarlijkse vakantie.
  • De RVA en de uitbetalingsinstellingen zullen alles in het werk stellen om de tijdelijke uitkeringen in de loop van april al aan de tijdelijk werklozen te betalen. Degenen waarvoor het veel langer duurt, zullen ondertussen een voorschot uitbetaald krijgen. Dit om te voorkomen dat ze weken of maanden op een uitkering moeten wachten, waardoor ze hun vaste kosten (hypothecaire lening, energiekosten, enz.) niet langer kunnen betalen.

Meer informatie

Betalingsplan btw

Als de schuldenaar kan aantonen dat zijn betalingsmoeilijkheden verband houden met Covid-19 wordt het mogelijk om btw-aflossingen te spreiden en kan hij vrijgesteld worden van de gebruikelijke boetes.Aanvraag voor 30 juni, via dit formulier.

Betalingsplan voor bedrijfsvoorheffing

Ook voor de bedrijfsvoorheffing zal het mogelijk zijn stortingen te spreiden en vrijgesteld te worden van de boetes, volgens dezelfde voorwaarden.Aanvraag voor 30 juni, via dit formulier.

Betalingsplan personenbelasting/vennootschapsbelasting

Voor zover wordt aangetoond dat de belastingplichtige betalingsmoeilijkheden heeft door Covid-19, is het mogelijk uitstel van betaling te vragen voor de personenbelasting en de vennootschapsbelasting.Aanvraag voor 30 juni, via dit formulier.

Betalingsplan voor sociale werkgeversbijdragen

Voor de socialezekerheidsbijdragen van het eerste en tweede kwartaal van 2020 wordt Covid-19 aanvaard als een factor die minnelijke betalingstermijnen mogelijk maakt.Meer informatie

Vermindering van de voorafbetaling voor zelfstandigen

Als zelfstandigen in de loop van het jaar merken dat hun inkomsten lager liggen dan het bedrag dat is gebruikt als basis voor de berekening van hun bijdrage, kunnen ze een verlaging van de bijdrage vragen.Contacteer uw sociaal verzekeringsfonds voor meer info.

Uitstel of vrijstelling van betaling van sociale bijdragen voor zelfstandigen

Voor de socialezekerheidsbijdragen voor de eerste twee kwartalen van het jaar 2020 wordt het uitstel met een jaar zonder nalatigheidsinteresten toegestaan, evenals de vrijstelling van betaling van de socialezekerheidsbijdragen. Opnieuw op voorwaarde dat er een aantoonbaar verband is met Covid-19.Deze aanvraag kan ingediend worden tot 15 juni 2020. Bijdrage tweede kwartaal 2020 te betalen voor 30 juni 2020.Contacteer uw sociaal verzekeringsfonds voor meer info.

Betalingsuitstel voor bedrijfskredieten en woningkredieten

Niet-financiële bedrijven, kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) en zelfstandigen krijgen zonder kosten betalingsuitstel voor bedrijfskredieten en woningkredieten tot 30 september, als ze op 1 februari geen betalingsachterstand hadden of op 29 februari een betalingsachterstand hadden van minder dan 30 dagen.

VVT raadt u aan om zo snel mogelijk uw financiële instelling te contacteren aangaande de mogelijkheden van betalingsuitstel van kredieten.

Flexibiliteit bij de uitvoering van federale overheidsopdrachten

Voor alle federale overheidsopdrachten zal de federale staat geen boetes of sancties opleggen aan dienstverleners, bedrijven of zelfstandigen, voor zover wordt aangetoond dat de vertraging of niet-uitvoering te wijten is aan Covid-19.

  • klik hier en hier voor meer informatie m.b.t. de steunmaatregelen van de overheid

Corona-ouderschapsverlof voor zelfstandigen

Is uw zelfstandige activiteit in de maanden mei en/of juni gedeeltelijk onderbroken en moet u zorgen voor één of meerdere kinderen jonger dan 12 jaar? Of voor een kind met een beperking tot 21 jaar (of zelfs ouder in sommige gevallen)? Dan kan u nu ook corona-ouderschapsverlof aanvragen!

Meer informatie kan u verkrijgen bij uw sociaal verzekeringsfonds.

Steunmaatregelen verzekeringssector

Nadat de banken gunstmaatregelen in verband met investering- en woonleningen hebben ingevoerd (uitstel betaling of verlenging duurtijd,) heeft nu ook de verzekeringssector initiatieven bekend gemaakt: 

  • Concreet worden zowel rentebetalingen als kapitaalaflossingen van hypothecaire kredieten aangegaan bij verzekeringsondernemingen opgeschort tot eind september, als de verzekerde kan aantonen dat hij in financiële moeilijkheden is beland.
  • Ook de betaling van de premies voor de schuldsaldoverzekering kan tot dan worden opgeschort.

Verzekering Beroepsaansprakelijkheid

VVT bevestigt dat de urgentiebehandelingen uitgevoerd door de VVT-leden aangesloten bij de groepspolis AMMA BA-verzekering volledig gedekt blijven ondanks het verhoogde risico. Daarenboven zijn de activiteiten die in een noodsituatie buiten hun normale bevoegdheden en of specialisatie moeten uitgevoerd worden verzekerd.

FANC: uitstel van betaling jaarlijkse heffing

VVT heeft bekomen dat de FANC-administratie besliste uitstel van betaling toe te staan voor de jaarlijkse heffing tot 1 juni 2020. 

Voorrang voor actieve zorgverleners in winkelketens

Sommige winkelketens geven actieve zorgverleners voorrang in hun vestigingen. Vertoon van uw VVT-lidkaart volstaat hiervoor. 

Nascholing

Erkenning van webinars in accreditering tandartsen vanaf december 2020

De Stuurgroep Accreditering heeft beslist dat voor 2020 de ontbrekende accrediteringseenheden en peer review online behaald kunnen worden, via webinars en televergadering.

Bekijk hier het aanbod aan webinars die VVT in december organiseert.

Klik hier om de volledige webpagina ‘accreditering van de tandartsen’ op de RIZIV-site te bekijken.

9de VVT-congres uitgesteld naar 2022

Aangezien we onmogelijk kunnen voorspellen hoe de toestand van de Covid-19 pandemie zal evolueren in 2021, hebben we besloten geen risico te nemen en het 9de VVT-congres te verplaatsen naar 2022. Hierdoor verandert het congres ook van locatie.

Het VVT-congres gaat door van donderdag 21 april t.e.m. zaterdag 23 april 2022 in ICC Gent. Houd deze data alvast vrij in uw agenda.

Accreditering 2020

Via ProGezondheid kan u een overzicht vinden van alle gevolgde bijscholingen en kan u terugvinden in welk jaar u zit van uw accrediteringscyclus. U krijgt 80 AE en 1 peer review van het RIZIV voor 2020. 

Wanneer u merkt dat er een bijscholingsactiviteit die u bij het VVT volgde ontbreekt, gelieve dit te melden via info@vvt.be.

Vanaf 2021 zullen maximaal 30 accrediteringseenheden kunnen verworven worden via online cursussen.

Wij merken dat sommige tandartsen niet op de hoogte zijn dat er accrediteringseenheden kunnen overgedragen worden, wel alleen binnen dezelfde 5-jarige accrediteringscyclus. Indien u bijvoorbeeld meer dan 100 accrediteringseenheden behaalde in één van de vorige jaren kan het overschot (tot maximaal 60 AE) overgedragen worden.

In bespreking

De juridische dienst van het RIZIV zal op maandag 9 november 2020 zijn advies geven over de mogelijkheid voor spreiding van de accrediteringsvoorwaarden 2020 over 2021 voor collegae die in 2020 niet aan alle accrediteringsvoorwaarden konden voldoen.

Stagejaar

De maatregelen die genomen werden door de nationale veiligheidsraad in het kader van de Covid-19-epidemie, hebben ook een weerslag op het verloop van het stagejaar Algemeen Tandarts. Download hier een overzicht van de implicaties en richtlijnen (versie 20 mei 2020).