Lees het nieuws van 30 maart 2021, met updates over de vertraging van de uitbetaling van de Covid-19-supplementen, de verplichte registratie van werknemers waarvoor geen telewerk mogelijk is en het Advies van de Hoge Gezondheidsraad over Ventilatie en Covid-19.

Uitbetaling Covid-19-supplementen loopt vertraging op

De Covid-19-supplementen voor de tweede periode, van september tot eind november 2020, zouden oorspronkelijk ten laatste op 31 maart 2021 uitbetaald worden. Deze datum wordt niet gehaald, omdat het Koninklijke Besluit niet tijdig gepubliceerd kon worden.

Op het RIZIV-Verzekeringscomité van 29/3 werd meegedeeld dat de publicatie snel verwacht wordt, waardoor de supplementen in april zouden kunnen uitbetaald worden.

Bij deze herinneren we je er nogmaals aan dat de Covid-19-supplementen gestort worden op dezelfde rekening als je accrediterings- of telematicapremie. Wil je de betaling ontvangen op een andere rekening, dan kan je dit aanpassen via MyRiziv.be.

Verplichte registratie van werknemers waarvoor geen telewerk mogelijk is

Sinds 28 oktober 2020 is telethuiswerk verplicht bij alle ondernemingen, verenigingen en diensten voor alle personeelsleden, tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening.

De regering heeft nu beslist dat het toezicht op de naleving van telewerk versterkt moet worden. Daarom moeten werkgevers vanaf de maand april voor elke maand een beperkt aantal gegevens aan de RSZ meedelen.

  • Het aantal personen werkzaam bij de onderneming. Wanneer de onderneming over meerdere vestigingseenheden beschikt, dient dit per vestigingseenheid vermeld.
  • Het aantal personen werkzaam bij de onderneming die een functie uitoefenen die niet telewerkbaar is. Wanneer de onderneming over meerdere vestigingseenheden beschikt, dient dit per vestigingseenheid vermeld.

De sociale inspectiediensten zullen deze data als referentiepunt hanteren wanneer zij het naleven van het telewerk controleren. Wie een telewerkbare functie vervult, maar toch in het bedrijf aanwezig is, zal zijn of haar aanwezigheid moeten kunnen verantwoorden.

Alle werkgevers hebben deze registratieplicht: volgens de huidige wetgeving ook de bedrijven, zoals tandartspraktijken, die geen telewerk kunnen toepassen.

Om je werknemers te registreren, dien je je aan te melden aan de hand van je e-ID, Itsme of de andere technische mogelijkheden die door het toegangssysteem CSAM worden aangeboden.

Deze aangifte heeft betrekking op het aantal werknemers op de eerste werkdag van de maand en wordt uiterlijk ingediend op de zesde kalenderdag van de maand. Voor april moet je de aangifte dus doen uiterlijk op dinsdag 6 april 2021.

Klik hier voor meer info over de verplichte registratie.

Breaking news: op het RIZIV-Verzekeringscomité van 29/3 werd de regeringscommissaris gevraagd om alle zorgverleners en zorginstellingen vrij te stellen van deze registratieplicht. Wacht dus nog even met registratie, we houden je op de hoogte.

Advies Hoge Gezondheidsraad Ventilatie en Covid-19

De Belgische Hoge Gezondheidsraad heeft op 15 februari 2021 aanbevelingen gepubliceerd betreffende de ventilatie van gebouwen met uitzondering van ziekenhuizen en verzorgingsinstellingen om de overdracht van SARS-CoV-2 via de lucht te beperken. Aangezien tandartspraktijken geen verzorgingsinstellingen zijn, is dit voor ons van toepassing.

In deze aanbevelingen adviseert de HGR om te streven naar een CO2-gehalte onder 800 ppm tijdens de Covid-19-pandemie, bij voorkeur zelfs lager dan deze waarde.

We verwijzen hierbij naar de reactie van het Agentschap Zorg en Gezondheid.