‘Wees trots op je mond’. Elk jaar vindt op 20 maart de Werelddag van de Mondgezondheid plaats. Het FDI riep die dag in het leven om mensen de tools en kennis aan te reiken om mondaandoeningen onder controle te houden én te voorkomen.

Jaarlijks worden zo’n 3,5 miljard mensen getroffen door mondaandoeningen, met pijn, sociale isolatie en gebrekkig zelfvertrouwen tot gevolg. Bovendien heeft dit grote aantal een negatieve impact op gezondheidszorgsystemen en economieën over heel de wereld. Veel mondaandoeningen zijn nochtans volledig te voorkomen en kunnen bij een vroege diagnose goed behandeld worden. Met de gloednieuwe campagneslogan ‘Wees trots op je mond’ moedigt het FDI dan ook iedereen aan een goede mondhygiëne te respecteren, oog te hebben voor risicofactoren, en zo de algemene gezondheid op peil te houden.

#MouthProud

Normaliter ondersteunt het FDI in het kader van de Werelddag van de Mondgezondheid tal van evenementen die wereldwijd miljoenen mensen bereiken, georganiseerd door (internationale) tandheelkundige verenigingen en zorgorganisaties. Nu veel landen nog steeds geteisterd worden door de Covid-19-pandemie, moedigt de organisatie aan om via de digitale weg de werelddag en bijhorende campagne te ondersteunen. Daarvoor ontwikkelde het FDI een online postertool waarmee je een foto van jezelf kan opladen en een kader over je mond kan plaatsen, symbolisch voor het belang van de mond en een goede mondgezondheid. Daarna kan je de foto opladen op sociale media als Facebook, Twitter of Instagram met de hashtag #MouthProud. De tool vind je op de website van de World Oral Health Day. Het FDI verzamelt daar ook alle opgeladen foto’s op de ‘Mouth Proud Wall’.

Op diezelfde website vind je trouwens tal van bronnen en informatie om de Werelddag van de Mondgezondheid bij je patiënten en in je praktijk in de kijker te zetten, zoals action toolkits, fact sheets en posters. Klik hier voor de Nederlandstalige poster.

Surf naar worldoralhealthday.org om al het materiaal te ontdekken.