De federale overheid is enthousiast aan het werk gegaan om al haar diensten te digitaliseren, in een poging de gebruiksvriendelijkheid te verhogen en het contact tussen burgers, openbare diensten en ondernemingen te verbeteren.

In die optiek moedigt de overheid burgers volop aan gebruik te maken van een elektronische postbus, de zogenaamde eBox.
Dankzij deze beveiligde digitale brievenbus kan je als burger officiële documenten van de overheid ontvangen.

 

Je kan je persoonlijke eBox activeren via het portaal myebox.be. In 1-2-3 creëer je een centraal verzamelpunt om al je digitale overheidsdocumenten te raadplegen, te bewaren en te beheren. Telkens er een nieuw document voor jou beschikbaar is, krijg je daarvan melding op het door jou opgegeven e-mailadres.

Sinds eind januari 2020 kan je in deze mailbox ook je verkeersboetes ontvangen. Tijdens de overgangsperiode ontvang je eventuele boetes zowel op papier als digitaal. In de volgende fase ontvangen overtreders die hun eBox gebruiken louter nog een elektronische versie. Reageer je als overtreder niet op het proces-verbaal en de onmiddellijke inning, dan wordt de aanmaning nog steeds in beide formaten verstuurd.

Vice-eerste minister van Justitie Koen Geens stelt hierover: “Naast het mobiel betalen, is het digitaal ontvangen van een verkeersboete een volgende stap in het automatiseren van de keten. Ik juich alle maatregelen die werklast en papier kunnen verminderen toe.”

In de toekomst zullen ook documenten met betrekking tot de ziekteverzekering (bewijsstuk, kwijting, …) raadpleegbaar zijn via je persoonlijke eBox. Een print maken is dan niet langer nodig.

Meer informatie

Toegang tot je eBox is mogelijk via myebox.be, maar ook via enkele eBox-partners zoals Doccle, TrustO, en bpost bank.