De NCTZ vergaderde online op 25 februari met een drukke agenda ter uitvoering van het lopend Nationaal Akkoord.

De NCTZ werd op de hoogte gebracht van de volledig nieuwe aanpak van de opmaak van de begroting voor 2022. Deze aanpak werd door minister Vandenbroucke voorgesteld tijdens een extra vergadering van het Verzekerings-comité op 1 maart, zie onder.

Tijdens een vergadering van de NCTZ-werkgroep Vernieuwing Akkoordensysteem kwam ons vroegere voorstel van aanpassing weer op tafel. Omdat hiervoor wetswijzigingen nodig zijn, is het niet mogelijk om dit nog in 2021 af te ronden. VVT stelde op de werkgroep daarom voor om de huidige reglementering bij KB te wijzigen: de conventie in voege laten treden als landelijk 50% van de tandartsen conventioneren i.p.v. de huidige 60%. Dit zou, in afwachting van een grondige hervorming, zorgen voor meer tariefzekerheid voor de bevolking. De voorzitter van de NCTZ legde dit voorstel voor aan de plenaire NCTZ, die dit in consensus aanvaardde. Het voorstel wordt overgemaakt aan minister Vandenbroucke.

De stand van zaken van het Pilootproject Mondhygiënisten stond nog maar eens op de agenda, nadat er reeds enkele werkgroepvergaderingen over doorgingen. Het VVT/VBT-voorstel werd tijdens die vergaderingen van tafel geveegd door de ziekenfondsen die een eigen voorstel voorlegden dat van een enorme arrogantie getuigt. Enkele voorbeelden: de vergoedingen voor deelname zouden niet aan de tandartsen maar aan de mondhygiënisten betaald worden, voor het gebruik van de werkplek door een mondhygiënist zou een tandarts een vergoeding krijgen van 5.000 euro voor een jaar, de werktijden zouden geregistreerd worden per behandeling door het registreren van de eID voor en na de behandeling, en nog veel ander moois … Uiteraard botste dergelijk voorstel op een njet van onze kant. De NCTZ-voorzitter zal nu eerst met het kabinet onderhandelen en hij zal ook tegen een volgende NCTZ zelf een projectvoorstel doen in een poging om de twee banken (tandartsen en ziekenfondsen) te verzoenen.

De ziekenfondsen eisen ter uitvoering van de wet op de transparantie dat vanaf 2022 bij elektronische betaling een pseudonomenclatuur zou gebruikt worden voor alle niet-terugbetaalde behandelingen. Ze poogden dit op een drafje erdoor te jagen door het toe te vertrouwen aan de RIZIV-Commissie Informatica, waar de tandartsen amper vertegenwoordigd zijn. Ze hebben duidelijk geen benul van de complexiteit van dergelijke opdracht. De NCTZ besloot na discussie om een ad-hocwerkgroep op te richten binnen de NCTZ. Nog een bijkomende zware opdracht dus.

In de varia hebben we vanuit VVT enkele punten aangebracht:

  • De aanvullende verzekeringen van de ziekenfondsen doorkruisen met hun terugbetalingen de gezondheidspolitiek die ze mede beslissen, door supplementen ten gevolge het niet opvolgen van de continuïteitsclausule terug te betalen via hun verzekeringen. Uiteraard verschuilen de vertegen-woordigers van de ziekenfondsen in de NCTZ zich achter de bewering dat de aanvullende verzekeringen onafhankelijke instanties zijn. Dit zal verder besproken worden.
  • RIZIV en FOD Volksgezondheid verzamelen momenteel de gegevens van tandartsen die deelnemen aan een georganiseerde wachtdienst. Wie niet deelneemt, heeft geen recht op de premie Accreditering. De manier waarop de gegevens aangeleverd worden, is niet uniform, waardoor problemen kunnen opduiken. Wordt ook verder opgevolgd.