In de vvtflits van 30 maart informeerden we over de meldingsplicht aangaande telewerk.
Aangezien ons hulppersoneel niet kan telewerken heeft VVT bij de verantwoordelijke ministers aangedrongen om onze sector vrij te stellen van deze zinloze bijkomende administratieve belasting.
Tot onze spijt en grote ergernis moeten we melden dat we tot vandaag op onze vraag geen enkele reactie ontvangen hebben.
Alle collegae die met hulppersoneel werken en ook alle praktijken die met meerdere collegae werken moeten dus via de applicatie ‘Corona Telewerkaangifte melding doen van de noodzakelijke aanwezigheden.
VVT vindt dit onaanvaardbaar, maar we moeten jullie beschermen tegen de mogelijke hoge boetes.

Werkgevers moeten vanaf april 2021 maandelijks een aangifte inzake het verplichte telewerk indienen.

Telewerk

In het kader van de Coronacrisis is het telewerk in principe verplicht bij alle ondernemingen, verenigingen en diensten voor alle personeelsleden, tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering. Om het toezicht hierop te versterken wordt er nu een verplichte aangifte ingevoerd.

Voor wie en welke gegevens?

Alle werkgevers, behalve die waarvan de onderneming gesloten is, moeten vanaf de maand april 2021 voor elke maand de volgende gegevens aan de RSZ meedelen:

  • het aantal personen werkzaam binnen de onderneming;
  • het aantal personen werkzaam bij de onderneming die een functie uitoefenen die niet telewerkbaar is.

Ook uitzendkrachten en personen die op zelfstandige basis in de onderneming aanwezig zijn moeten aangegeven worden, wanneer hun aanwezigheid ‘structureel’ is, dus ook de tandartsen.

Indiening aangifte

De aangifte heeft betrekking op de situatie op de eerste werkdag van de maand en wordt uiterlijk ingediend op de zesde kalenderdag van de maand. De aangifte voor april 2021 moet dus uiterlijk op 6 april 2021 ingediend worden. De aangifte gebeurt op de portaalsite via de applicatie ‘Corona Telewerkaangifte’.